Historia
Historia elbląskich tramwajów sięga 22 listopada 1895 roku, kiedy to uruchomiono dwie pierwsze linie tramwajowe w mieście. Od tego momentu, rozwój sieci tramwajowej w Elblągu obejmował liczne modernizacje, rozbudowy oraz wprowadzanie nowoczesnych pojazdów, co pozwoliło na utrzymanie wysokiego standardu miejskiego transportu publicznego przez ponad sto lat.
22 listopada 1895
Uruchomienie dwóch pierwszych linii tramwajowych:
a) Nr 1: Dworzec – Grunwaldzka – 3 Maja – 1 Maja – pl. Słowiański – Kowalska – Stary Rynek – Studzienna – przystań nad rzeką Elbląg,
b) Nr 2: pl. Słowiański – Kowalska – Stary Rynek – Brama Targowa – Stoczniowa – Królewiecka – skrzyżowanie Dąbka/Teatralna.
22 maja 1897
Uruchomienie linii nr 3: Stary Rynek – Stoczniowa – Królewiecka – Marymoncka – Bażantarnia (przedłużenie linii nr 2 do Dworca).
1901-1905
Rozbudowa zajezdni przy ul. Szpitalnej.
29 maja 1916
Przejazd tramwajem od dworca kolejowego do stoczni Schichau cesarza Niemiec Wilhelma II.
1927
Uruchomienie linii do ul. Obrońców Pokoju i do Saperów.
1928
Otwarcie drugiej zajezdni przy ul. Browarnej.
1 czerwca 1946
Wznowienie ruchu na pierwszej linii tramwajowej po wojnie (Dworzec – Grunwaldzka – 3 Maja – 1 Maja – pl. Słowiański – Kowalska – Stary Rynek – Brama Targowa – Stoczniowa – Robotnicza – Browarna – Obrońców Pokoju).
1 listopada 1946
Wznowienie ruchu na drugiej linii tramwajowej po wojnie (Bażantarnia – Marymoncka – Królewiecka – Stoczniowa – Brama Targowa – Stary Rynek – Kowalska – 1 Maja – grobla św. Jerzego – skrzyżowanie Bema/Mickiewicza).
3 kwietnia 1947
Uruchomienie linii nr 3 (pl. Słowiański – 1 Maja – Traugutta – Górnośląska – cmentarz Agrykola).
15 lutego 1951
Oddanie do użytku nowego odcinka linii od Dworca PKP do ul. Druskiej.
1955
Budowa pętli na ul. Druskiej i Obrońców Pokoju (dotychczas były to tylko przystanki końcowe).
1955
Budowa pętli na ul. Saperów (przedłużenie trasy od skrzyżowania Bema/Mickiewicza).
1956
Budowa pętli w Parku Bażantarnia.
1957
Budowa drugiego toru na ul. Grunwaldzkiej.
1957
Pierwsze dostawy wagonów 5N i 5ND.
1967
Likwidacja linii nr 3 do cmentarza Agrykola.
1968
Wycofanie tramwajów ze Starego Miasta i skierowanie ich przez ul. Pocztową.
15 kwietnia 1980
Dwa pierwsze wagony 805Na w Elblągu.
24 listopada 1986
Przedłużenie trasy z ul. Obrońców Pokoju do osiedla Zawada i otwarcie nowej linii nr 3 (Saperów-Ogólna).
31 maja 1993
Na czas nieokreślony została powołana Spółka Tramwaje Elbląskie, Dyrektor Spółki Pan Bogdan Kaliński.
1995
Stulecie tramwajów elbląskich.
12 grudnia 1996
Ostatni dzień kursowania wagonów 5N i 5ND.
11 stycznia 1997
Wprowadzenie do ruchu wagonów niemieckich GT6.
31 sierpnia 2002
Oddanie do użytku nowej dwutorowej trasy w ciągu ul. Płk. Dąbka (od pl. Jagiellończyka do ul. Obrońców Pokoju), otwarcie nowych linii 4 i 5.
14 grudnia 2004
Oddanie do użytku nowego torowiska na odcinku od ul. Polnej do ul. Komeńskiego.
21 grudnia 2006
Oddanie do użytku dwutorowego odcinka w ciągu ul. Ogólnej (do skrzyżowania z ul. Legionów), wprowadzono do użytku nowe wagony niskopodłogowe.
28 czerwca 2010
Remont układu komunikacyjnego w rejonie pl. Konstytucji.
19 sierpnia 2010
Oddanie do użytku nowego torowiska na placu Konstytucji oraz ulicy gen. Grota-Roweckiego (wraz z przygotowanymi rozjazdami w kierunku ulicy 12 Lutego), częściowa likwidacja torowiska na ulicy Grobla św. Jerzego.
9 marca 2012
Rozstrzygnięcie konkursu, w którym głosowano na patronów tramwajów, otrzymały ich wszystkie tramwaje typu PESA 121N.
1 kwietnia 2012
W związku z przebudową torowiska ul. Pocztowej zawieszono pracę wszystkich linii tramwajowych do odwołania.
27 maja 2013
Rozpoczęcie trzydniowych prób torowisk na ul. Grunwaldzkiej i Bema oraz test nowego torowiska na ul. Pocztowej.
3 czerwca 2013
Wznowienie funkcjonowania linii nr 1 i 3 w kierunku ul. Druskiej i Saperów po skróconej trasie.
10 i 11 sierpnia 2013
Zawieszenie funkcjonowania linii tramwajowych, związane z remontem ul. Browarnej.
18/19 października 2013
Trafia do miasta pierwszy z dwóch tramwajów typu MAN M8C zakupionych w Augsburgu, który został zmodernizowany przez poznańską spółkę Modertrans.
29 października 2013
Wznowienie funkcjonowania linii tramwajowych nr 2, 4 i 5 po swoich stałych trasach, w związku z zamknięciem dolnego odcinka ul. Browarnej kursy zjazdowe i wjazdowe tych linii odbywają się przez ul. Ogólną, płk. Dąbka, Obrońców Pokoju i górny odcinek ul. Browarnej; zmiana trasy linii nr 1, funkcjonuje ona na odcinku Zajezdnia-Ogólna.
15 grudnia 2013
Do miasta trafia drugi zmodernizowany tramwaj typu MAN M8C zakupiony w Augsburgu.
10 stycznia 2014
Pierwszy dzień kursowania zmodernizowanych tramwajów typu MAN M8C.
7 maja 2014
Likwidacja przystanków tramwajowych na wysokości ul. Węgrowskiej.
08 września 2014
Oddanie do użytkowania torowiska na ul. Robotniczej oraz Browarnej (od zajezdni do Robotniczej).
23 listopada 2014
Z okazji 119 lat tramwajów w Elblągu na ulice miasta wyjeżdża zabytkowy wagon typu 5N 012.
14 czerwca 2015
Do miasta trafia trzeci zmodernizowany tramwaj typu MAN M8C zakupiony w Augsburgu.
26 czerwca 2015
Z okazji 120 lat tramwajów w Elblągu na ulice miasta wyjeżdża zabytkowy wagon typu 5N 012.
29/30 kwietnia 2016
Do Elbląga przyjechały kolejne dwa używane wagony tramwajowe typu Duewag M8C zakupione w Mülheim an der Ruhr.
20 lipca 2016
Został powołany nowy Zarząd w osobie Pana Andrzeja Sawickiego.
9 listopada 2017
Oddanie do użytku nowej trasy tramwajowej wzdłuż Gen. Grota Roweckiego i 12 Lutego o długości ok. 1 km, na którą skierowano linie tramwajowe nr 4 i 5.
31 grudnia 2019
Przekazano do eksploatacji 2 używane tramwaje typu Konstal 805 ENIKA, zakupione w MPK ŁÓDŹ.
23 i 31 stycznia 2020
Podpisano protokoły odbioru końcowego i przekazano do eksploatacji 4 tramwaje typu Moderus Beta MF 09 AC.
12 lutego – 26 lutego 2020
Przeprowadzono odbiór końcowy i przekazano do użytkowania nową halę postojową taboru tramwajowego wraz z torami wjazdowo-wyjazdowymi i siecią trakcyjną górną.
3 marca 2020
Przeprowadzono odbiór końcowy i przekazano do użytkowania zmodernizowany węzeł przesiadkowy w obrębie Placu Dworcowego.
28 lutego 2021
Przeprowadzono odbiór techniczny i przekazano do eksploatacji system sterowania zdalnego stacjami prostownikowymi oraz system sygnalizacji pożarowej i monitoringu wizyjnego zainstalowany w budynku stacji prostownikowej przy ul. Szpitalnej.