Zakup 19 szt. używanych niemieckich wagonów tramwajowych Düwag GT6 – tramwaje przegubowe typu GT6 zostały zakupione w Niemczech w Mainz:
pierwsze 5 wagonów wyjechało na elbląskie tory 12 grudnia 1996 r., kolejne zostały wprowadzone do ruchu w 1997 r.,
niemieckie wagony znacząco poprawiły komfort podróżowania, zastępując wyeksploatowany tabor typu 5N.
Rok 2002
Budowa torowiska i trakcji tramwajowej w ul. Płk. Dąbka:
w 2002 r. zakończono budowę nowego odcinka w ul. Płk. Dąbka o długości 1,8 km toru podwójnego,
było to największe przedsięwzięcie
inwestycyjne od czasu doprowadzenia trakcji tramwajowej od ul. Obrońców
Pokoju do Osiedla Zawada w 1986 r.,
uroczyste otwarcie nowego odcinka trakcji tramwajowej nastąpiło 31 sierpnia 2002 r.,
po oddaniu do użytku torowiska
w ul. Płk. Dąbka możliwe było utworzenie dwóch nowych linii tramwajowych
(nr 4 i 5), co znacząco wpłynęło na rozwój komunikacji tramwajowej
w Elblągu.
Modernizacja istniejącego torowiska w ul. Bema:
Modernizacja została zrealizowana w ramach przedsięwzięcia „Modernizacja infrastruktury transportowej układu miejskiego w ciągu ul. Bema – usprawnienie powiązań z zewnętrznym systemem transportowym miasta”,
Inwestycja przyniosła zasadniczą poprawę jakości świadczonych usług oraz komfortu i bezpieczeństwa podróżowania, efekty te uzyskano w wyniku:
dokonania zmian w układzie drogowym;
likwidacji „przystanku z jezdni” i wybudowania nowego, bezpiecznego przystanku przystosowanego dla osób starszych i niepełnosprawnych;
wykonania torowiska o lepszych parametrach technicznych, co wpłynęło na zmniejszenie hałasu i wibracji oraz na zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Rok 2004
Przebudowa torowiska w ul. Grunwaldzkiej:
W ramach zadania inwestycyjnego „Przebudowa al. Grunwaldzkiej w Elblągu”, wykonano przebudowę układu torowego i sieciowego trakcji tramwajowej na odcinku od skrzyżowania z ul. Polną do skrzyżowania z ul. Komeńskiego,
Efekty uzyskane po zakończeniu tej inwestycji to:
zwiększenie przepustowości ulicy dla pojazdów samochodowych;
zwiększenie bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniach;
zmniejszenie hałasu, wibracji i drgań, a tym samym poprawę komfortu i bezpieczeństwa podróżowania na zmodernizowanym odcinku.
Rok 2005
Wprowadzenie do eksploatacji zmodernizowanego wagonu typu 805 Na:
W latach 2004-2005 wykonano pełną modernizację wagonu 805 Na o numerze inwentarzowym 058,
Dzięki modernizacji wagonu uzyskano następujące efekty:
Wagon został wprowadzony do eksploatacji w maju 2005 r.,
wzrost bezpieczeństwa i komfortu jazdy;
zmniejszenie emisji hałasu wewnątrz wagonu;
większa niezawodność eksploatacyjna wagonu i wydłużenie okresu eksploatacji.
Rok 2006
Nowa pętla tramwajowa przy ul. Druskiej:
konieczność przeniesienia pętli spowodowana była zajęciem tego terenu pod realizowaną inwestycję pn. „Przebudowa węzła komunikacyjnego Elbląg-Wschód”,
nowa pętla ulokowana została na terenie byłych ogrodów działkowych,
jej funkcjonalność umożliwiła optymalne opracowanie rozkładów jazdy na liniach tramwajowych do niej doprowadzonych.
Zakup 6 nowych wagonów tramwajowych typu 121 N:
w ramach przedsięwzięcia pn. „Budowa i modernizacja systemów transportowych miejskich; ekologiczne linie tramwajowe w Elblągu” zakupiono 6 nowych, trójczłonowych, w całości niskopodłogowych wagonów tramwajowych,
Elbląg był pierwszym miastem, w którym wprowadzono do eksploatacji tramwaje wyprodukowane przez firmę PESA z Bydgoszczy,
dzięki nowoczesnym wagonom nastąpiło zwiększenie niezawodności i bezpieczeństwa podróżowania oraz poprawa komfortu jazdy.
Budowa odcinka trakcyjnego wraz z pętlą w ul. Ogólnej:
budowę nowego odcinka trakcyjnego wraz z pętlą tramwajową w ul. Ogólnej zrealizowano w ramach przedsięwzięcia pn. „Budowa i modernizacja systemów transportowych miejskich; ekologiczna linia tramwajowa w Elblągu”,
21.12.2006 r. odbyło się uroczyste otwarcie nowego odcinka trakcyjnego,
oddanie do eksploatacji nowego torowiska umożliwiło lepsze skomunikowanie północnych dzielnic miasta z jego centrum i zwiększyło liczbę przewożonych pasażerów.
Rok 2009
Przebudowa warsztatowej części hali zajezdni:
Prace przy przebudowie rozpoczęto w 2008 r.,
W wyniku realizacji tej inwestycji utworzono:
stanowisko do wykonywania przeglądów, konserwacji i napraw urządzeń elektrycznych zamontowanych na dachu wagonu;
uniwersalne stanowisko do obsługi technicznej wagonów 121 N i 805 Na,
efektem zakończenia prac modernizacyjnych była poprawa organizacji i warunków pracy.
Rok 2010
Budowa i modernizacja odcinka trakcyjnego w ul. Grota Roweckiego:
zadanie inwestycyjne pn. „Przebudowa drogi powiatowej – ul. Grota Roweckiego wraz z jej układem komunikacyjnym” obejmowało swym zakresem modernizację odcinka tramwajowego w ul. Grota Roweckiego, budowę torowiska od ul. Traugutta do połączenia z istniejącym torowiskiem w ul. Grobla św. Jerzego oraz dwóch trójkątnych węzłów rozjazdowych przy Placu Konstytucji, umożliwiających połączenie z odcinkami trakcyjnymi w ul. 3 Maja i ul. 1 Maja,
zastosowano nowoczesne technologie w konstrukcji nawierzchni torowej, ograniczające emisję hałasu i drgań do środowiska,
wybudowano dwa perony przystankowe przystosowane dla osób niepełnosprawnych.
Rok 2013
Modernizacja odcinków trakcyjnych w ul. Pocztowej, Robotniczej i Browarnej:
modernizację wykonano w ramach realizacji inwestycji pn. „Przebudowa ulic oraz drogowych obiektów inżynierskich stanowiących ciąg drogi wojewódzkiej 503 w obszarze miasta Elbląga”,
w ramach przebudowy drogi wykonano układ dwutorowy na całej długości torów, a także bezpieczne wysepki przystankowe eliminujące wsiadanie do tramwajów z jezdni oraz dostosowane do korzystania z nich przez osoby niepełnosprawne.
Zakup i modernizacja 3 używanych wagonów tramwajowych typu M8C:
tramwaje zostały zakupione w Niemczech w Ausburgu,
przed wprowadzeniem do ruchu wagony zostały poddane pełnej modernizacji, która polegała na przebudowie środkowego członu wagonu na człon niskopodłogowy, zamontowaniu pochylni umożliwiających wjazd/wyjazd wózków inwalidzkich i dziecięcych, wyposażeniu wagonów w urządzenia elektroniki pokładowej i system realizacji zdarzeń oraz wyremontowaniu wnętrza wagonu,
dwa wagony zostały wprowadzone do eksploatacji w 2014 r., a trzeci w 2015 r.,
zmodernizowane wagony M8C znacząco poprawiły sytuację taborową Spółki i zwiększyły komfort pasażerów.
Rok 2016
Zakup i wprowadznie do eksploatacji 3 używanych wagonów typu M8C oraz 2 używanych wagonów typu 805 Na:
wagony przegubowe typu M8C zostały zakupione w Niemczech w Mülheim,
zmodernizowane wagony typu 805 Na kupiono od MPK Łódź,
Po wykonaniu niezbędnych prac adaptacyjnych i badaniach technicznych wagony wprowadzone zostały do eksploatacji z końcem sierpnia 2016 r.
Rok 2017
Przebudowa stacji prostownikowej „Szpitalna”.
Zakres inwestycji obejmował:
wykonanie dokumentacji projektowej;
wymianę urządzeń zapewniających bezpieczną eksploatację stacji oraz prawidłowe współdziałanie przedmiotowych urządzeń z pozostałą częścią energetyczną stacji prostownikowej;
wyposażenie stacji w nową rozdzielnicę prądu stałego umożliwiającą zasilanie nowego odcinka trakcyjnego w ul. 12 Lutego i ul. Grota Roweckiego;
wyżej wymienione zadania zrealizowano w ramach przebudowy drogi wojewódzkiej nr 504.
Budowa torowiska i trakcji tramwajowej w ul. 12 Lutego i Grota Roweckiego:
Zadanie pn. „Przebudowa drogi wojewódzkiej 504, etap II – budowa torowiska i trakcji tramwajowej w ul. Grota Roweckiego i ul. 12 Lutego” wykonano w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020,
Zakres inwestycji obejmował:
budowę układu torowego oraz sieci trakcyjnej o długości 1,9 km toru pojedynczego,
budowę czterech peronów przystankowych, przebudowę przejść dla pieszych oraz innych elementów wyposażenia systemu drogowego,
budowę i przebudowę sygnalizacji świetlnej w ramach poprawy bezpieczeństwa ruchu,
przebudowę stacji prostownikowej przy ul. Szpitalnej.
efekty uzyskane po zakończeniu inwestycji to: – skrócony czas dojazdu z północnych i południowych części miasta Elbląga do centrum; – usprawniony system komunikacji zbiorowej poprzez szybsze, bezpośrednie połączenie przez centrum miasta; – poprawa efektywności systemu transportowego obszaru funkcjonowania Elbląga; odciążenie zatłoczonych ulic w centrum miasta oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu, – uroczyste otwarcie nowego odcinka trakcyjnego odbyło się 09.11.2017 r.
Rok 2020
„Poprawa zrównoważonej mobilności mieszkańców Elbląga”
zadanie dofinansowane ze środków unijnych, realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020.
Etap I
Zakres:
zakup 3 sztuk niskoemisyjnego taboru tramwajowego (zakupiono tramwaje Moderus Beta MF 09AC) wraz ze specjalistycznym wyposażeniem obsługowym, z 4 mobilnymi podnośnikami kolumnowymi do podnoszenia tramwajów),
modernizacja infrastruktury technicznej na terenie zajezdni tramwajowej w Elblągu do obsługi taboru niskoemisyjnego: budowa hali tramwajowej, wyposażonej w myjnię portalową, stanowisko naprawcze dla tramwajów, miejsca garażowe i infrastrukturę torowo-sieciową,
wsparcie węzła przesiadkowego publicznego transportu zbiorowego: przebudowa peronów przystanków tramwajowych na ul. Grunwaldzkiej, wymiana wiat na bardziej funkcjonalne, wyposażone w panele fotowoltaiczne, montaż tablic informacji pasażerskiej i trzech biletomatów: jednego na Grunwaldzkiej i dwóch na Placu Dworcowym, wyposażenie pętli autobusowej na Placu Dworcowym i wiat autobusowych w energooszczędne oświetlenie (LED).
Etap II
Zakres:
zakup 1 sztuki nowego niskoemisyjnego taboru tramwajowego (zakupiono tramwaj Moderus Beta MF 09AC) wraz ze specjalistycznym wyposażeniem, w tym mobilną centralą lakierniczą,
wsparcie węzła przesiadkowego w obszarze pętli tramwajowo-autobusowej w ulicy Ogólnej poprzez wymianę 14 sztuk istniejących opraw oświetlenia na energooszczędne (LED),
wsparcie węzła przesiadkowego w obszarze skrzyżowania ulic Płk. Stanisława Dąbka i Ogólnej: zakup i montaż 1 sztuki obustronnej tablicy informacji pasażerskiej; zakup i montaż 1 sztuki biletomatu.
Etap III
a) zakres:
zakup 1 sztuki nowego niskoemisyjnego taboru tramwajowego (tramwaj Moderus Beta MF 09AC, planowana dostawa do 30.04.2021 r.) wraz ze specjalistycznym wyposażeniem, w tym samochodem tramwajowego pogotowia technicznego,
wsparcie węzła przesiadkowego w obrębie Placu Słowiańskiego (tramwajowo-autobusowego): zakup i montaż 2 szt. tablic informacji wewnątrz przystanków autobusowych węzła przesiadkowego – na przystanku przy hotelu Arbiter i przy Poczcie, zakup i montaż 1 szt. biletomatu obok przystanku tramwajowego na Placu Słowiańskim, wymianę 1 szt. wiaty przystankowej autobusowej w rejonie hotelu Arbiter, zakup i montaż 1 systemu aktywnego przejścia dla pieszych na przejściu pomiędzy przystankiem autobusowym przy Poczcie a przystankami tramwajowymi.
b) efekty uzyskane po zakończeniu inwestycji to:
poprawa komfortu podróży transportem publicznym, ze szczególnym naciskiem na transport tramwajowy,
wdrożenie nowoczesnych systemów informacji i zarządzania ruchem,
poprawa jakości usług dla pasażerów komunikacji zbiorowej, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji tramwajowej,
poprawa efektywności systemu publicznego transportu zbiorowego,
utrzymanie taboru tramwajowego w gotowości technicznej, czystości i sprawności eksploatacyjnej,
zapewnienie miejsc garażowych dla zakupionego taboru tramwajowego,
poprawa warunków pracy motorniczych i pracowników zaplecza technicznego.
Nowa hala wraz z torami wjazdowymi i siecią trakcyjną – widok od strony zachodniej
Nowa hala wraz z torami wjazdowymi i siecią trakcyjną – widok od strony wschodniej
8-kolumnowe stanowisko do podnoszenia wagonów tramwajowych – na podnośnikach tramwaj M8C
Tramwaj na myjni portalowej – mycie boków tramwaju
Tramwaj na myjni portalowej – mycie tyłu tramwaju
Mobilne urządzenie do malowania
Samochód tramwajowego pogotowia technicznego
Tramwaj Moderus Beta MF 09 AC
Peron przy ul. Grunwaldzkiej – kierunek Centrum
Peron przy ul. Grunwaldzkiej – kierunek pętla Druska